
Az elmúlt években kiépült egy magyar kis- és középvállalkozási szektor, amely jelenleg Magyarország nemzeti jövedelmének 70%-át, a helyi munkahelyek közel 50%-át adja. Magyarországon ma mintegy 50 000 olyan vállalkozás működik, ahol a tulajdonosok között esetleg van valamilyen családi kötődés, például testvéri, testvéri, anyai, apai kapcsolat. Az ágazatban működő cégek száma közel 30 ezer. Családi vállalkozás alatt azokat értjük, amelyek családi vállalkozásnak vallják magukat, vagy ahol a cég üzletrészének legalább 51%-a egy család tulajdonában van, és a család aktívan részt vesz a cég vezetésében, vagy a családtagok egy cég alkalmazásában állnak, így van szerepük. mind a menedzsmentben, mind a tulajdonban.
Nem nehéz kiszámolni, hogy a családi vállalkozások az 1990-es években vagy a 2000-es évek elején elérték a generációváltást/közeledést. Egyes magyarországi felmérések szerint a családi vállalkozások 39 százaléka átmenetinek tekinthető, ami azt jelenti, hogy a következő tíz évben esedékes a működés átadása. A sikeres generációváltás ezen az üzleten mindössze 5%-a esett bele.
Általánosan ismert, hogy nincs generációs tudás és tapasztalat a cég utódoknak való átadásában. A kiindulópont az, hogy egy cégtulajdonos 25-30 évig ül a vezérigazgatói székben. A vállalat mérete sok esetben nem tudatos döntés, hanem az események egymás után követése. Közben rohamosan fejlődik a világ, megjelennek a technológiai innovációk, változnak az üzleti modellek, és nem biztos, hogy a vezetésnek van-e kellő mértéke és megfelelő mértéke.
Az első és legfontosabb kérdés, amit fel kell tenned magadnak, hogy van-e megfelelő jelölt a családi vállalkozás irányítására. Ha van, hajlandó lenne folytatni a működését? Van-e ambíciója, hogy utánad vezesse a céget? Még ha van is a családban olyan utód, akinek van kompetenciája a cégvezetésben, előfordulhat, hogy jelenleg külföldi egyetemet végez, vagy már külföldön keresi a karrierlehetőséget, és különböző típusú karrierépítéseken dolgozik. Ilyen esetekben tanácsos más alternatívákon is gondolkodni: például külső vezérigazgató bevonása vagy egyes részvények nyereségrészesedéssel történő eladása (ha van ilyen) üzleti partnerének; vagy meglévő alkalmazott felvétele a menedzsmentbe.
Egyes esetekben a megfelelő hozzáértés és elszántság találkozik, az utód hajlandó és képes folytatni az üzletet. A tulajdonjog átruházásakor a módszer fontos. Ajándékba kapta? Örökölni fog? Meg kell vennie? Érdemes azt is meghatározni, hogy mik az elvárásaid, például milyen konkrét igények vannak vele szemben, mennyi segítségre számíthat és mennyi ideig.
Úgy gondolom, hogy a fent említett kérdéseket mielőbb meg kell oldani, és tisztázni. Személyes tapasztalatom az, hogy egy hirtelen bekövetkezett tragikus esemény gyakran óriási kihívások elé állítja az utódokat és a cégeket. Sok örökös nem veszi észre, mennyi ingatlan, mennyi pénz és milyen vagyontárgyak vannak a feje fölött a jövőben.
Vélemény, hozzászólás?